Stroomlijn start met maatregelen voor het Drechthoppervervoer
In juni 2022 luidde Stroomlijn BV al de noodklok. De Drechthopper en het vervoer naar dagbestedingslocaties ondervinden sinds die tijd nog meer problemen door de omstandigheden in de vervoerssector. De vraag is groter dan het aanbod dat geleverd kan worden. Inwoners uit de Drechtsteden ondervinden hier steeds vaker ernstige hinder van. Daarom is het nodig om maatregelen te treffen. Onder andere door buiten de spits te reizen en ritten 24 uur van tevoren te reserveren. Met deze en andere maatregelen hoopt Stroomlijn BV de dienstverlening spoedig te verbeteren.
Vervoerssector onder druk
De gehele vervoerssector in Nederland staat onder druk. De effecten hiervan zien we ook in de Drechtsteden. Vervoerders kampen met personeelstekorten en kunnen het niet meer bolwerken. Ook bij het leerlingen- en jeugdvervoer worden steeds vaker problemen ervaren. Zo werd bekend dat een van de vervoerders er noodgedwongen mee stopt.Wat betekent dit voor u als reiziger?
Door de genoemde problemen heeft Stroomlijn moeite om de Drechthopper op tijd te laten rijden. Het komt steeds vaker voor dat reizigers te laat of soms niet wordt opgehaald. Hierdoor komen zij niet op tijd op de plaats van bestemming. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Het Drecht- en Wijkhoppervervoer is er juist om de kwetsbaren in de Drechtsteden op tijd te vervoeren. Om dit weer te kunnen doen, wordt een aantal noodmaatregelen getroffen.Maatregelen
Met de maatregelen zorgen we ervoor dat de Drechthopper u weer op tijd kan vervoeren:o Aanbodgerichte dienstverlening.
Stroomlijn gaat bij het boeken van ritten meer aanbodgericht werken. Dat kan als gevolg hebben dat u mogelijk niet altijd op het tijdstip van uw eerste voorkeur kunt reizen. Stroomlijn gaat in dat geval samen met u op zoek naar een alternatief moment om een rit te boeken.
o De minimale reserveringstijd voor ritten verschuift naar 24 uur voorafgaand aan de rit.
De huidige reserveringstijd is 1 uur voor alle Drechthopper- en Wijkhopper-ritten. Door de reserveringstijd te verschuiven kan Stroomlijn de ritten beter inplannen waardoor meer reizigers een rit met de Drechthopper kunnen boeken en de Drechthoppers u weer op tijd kunnen ophalen. Als er sprake is van spoed of een medisch noodzakelijke rit, dan kan er telefonisch gekeken worden naar de mogelijkheden.
o Ritten buiten de Drechtsteden worden tijdens spitsuren niet meer gereden.
Door de drukte op de wegen, tijdens de spits, staan de bussen bij de ritten buiten de Drechtsteden lang in de file. Daarbij komt dat deze ritten minder goed gekoppeld kunnen worden aan andere reizigers. Dit verhoogt in de drukke spitstijden (de uren voor 10 uur 's ochtends en de uren tussen 16.00 uur en 18.00 uur 's middags) de druk op het vervoer en zorgt ervoor dat er minder goed op tijd wordt gereden.
o Er worden geen gratis ritten meer aangeboden naar Covid-vaccinatielocaties.
Tijdens de coronacrisis konden reizigers gratis reizen met de Drechthopper naar Covid-vaccinatielocaties. U kunt de Drechthopper nog steeds boeken voor een rit naar een vaccinatielocatie, maar gezien de huidige situatie is het niet langer mogelijk deze dienst gratis aan te blijven bieden.
Wat kunt u doen?
We begrijpen dat de maatregelen niet altijd makkelijk zijn voor u. Wel zorgen de noodmaatregelen ervoor dat u vaker op tijd wordt opgehaald en ook op tijd op de plaats van bestemming komt. Naast dat we u om uw begrip vragen voor de situatie willen we u ook wijzen op een aantal dingen die u zelf kunt doen:Reizen met de Wijkhopper
Kent u het kleinere 'broertje' van de Drechthopper al, de Wijkhopper? De Wijkhopper rijdt in alle gemeenten in de Drechtsteden en is heel geschikt om korte ritten mee te maken. Heeft u een afspraak bij de kapper? Of wilt u op bezoek bij familie binnen uw gemeente? Maak dan gebruik van de Wijkhopper.
Reizen in de daluren
Het reizen in de spits wordt steeds lastiger met de Drechthopper. Door de ritten te verspreiden over de dag kan dat probleem worden opgelost. Hoeft u niet per se in de spits (voor 10.00 uur 's ochtends en 's middags tussen 16.00 uur en 18.00 uur) te reizen? Boek dan uw rit tussen 10.00 uur 's ochtends en 16.00 uur 's middags.
Ondersteuning vanuit uw omgeving
Zijn er mensen in uw omgeving die u misschien kunnen ondersteunen om van A naar B te komen? Vraag bijvoorbeeld uw familie, vrienden, buren, mantelzorgers of zij u kunnen vervoeren.
Vragen?
Voor vragen kunt u contact opnemen met Drechthopper via het telefoonnummer: 088 - 505 8 505. Keuze 2 voor informatie en keuze 3 voor klachten.