Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies. Wij verzoeken u cookies te accepteren. Meer info in de cookieverklaring

Bekijk ook onze privacyverklaring


Meer informatie en veelgestelde vragen

Op deze pagina vindt u meer informatie over geldzaken en andere organisaties die u kunnen helpen. Heeft u vragen of wilt u na het lezen van deze informatie toch met iemand praten. Dan kunt u zich altijd aanmelden voor een financieel adviesgesprek.  


Wat is de hercontrole en hoe werkt het?

Als uw schuldeisers akkoord zijn gegaan met een minnelijke schuldregeling en u een schuldbemiddeling heeft dan wordt uw dossier aan team hercontrole gegeven. Team Hercontrole controleert of u genoeg geld spaart om uw schulden te betalen.  


Hoe werkt het?

  1. Na elke 12 maanden moet u stukken over uw inkomsten, uitgaven en bankafschriften inleveren bij Team Hercontrole. Zij nemen hierover contact op.  
  2. Zij berekenen of u genoeg heeft gespaard heeft voor uw schuldeisers.


Heeft u te weinig gespaard? Dan belt Team Hercontrole om met u te bespreken wat de oplossingen zijn. 


Heeft u genoeg gespaard? Dan gaat het geld naar uw schuldeisers. U krijgt een brief wanneer dit is gedaan.  

Hoe lang duurt het traject?

Hoe lang uw traject duurt hangt af van uw situatie. Heeft u na 1 juli 2023 een schuldregeling gekregen? Dan duurt het traject 18 maanden. Is uw regeling van vóór 1 juli 2023? Dan heeft u een traject van 36 maanden. Weet u niet zeker wat uw situatie is? Neem voor de zekerheid contact op met het Team Hercontrole.  


Uw schuldregelingstraject start vanaf de 1e maand dat u officieel correct spaart voor uw schuldeisers. U krijgt ook altijd een brief over de ingangsdatum van uw traject. 

Mijn inkomen en/of mijn situatie gaat veranderen

U moet alle veranderingen in uw inkomen en/of leefsituatie altijd schriftelijk doorgeven. Dat betekent per post of per mail (absherco@drechtsteden.n). Vergeet niet uw naam en klantnummer in uw brief of mail te zetten.  


Ontvangt u ook een uitkering van de Sociale Dienst Drechtsteden? Dan is het de bedoeling dat u per afdeling deze nieuwe informatie doorgeeft. Wij geven geen wijziging door aan de andere afdelingen binnen de sociale dienst.  

Ik heb mijn vrij te laten bedrag (VTLB) niet ontvangen, waarom niet?

Dit kan verschillende redenen hebben. Bijvoorbeeld:  

  • Uw inkomen is nog niet ontvangen; 
  • Er is minder inkomen ontvangen dan het uit te betalen VTLB. Als dat zo is, wilt u dan contact opnemen?; 
  • Uw inkomen is eerder ontvangen dan verwacht. De betaaldatum van het VTLB staat op een latere datum. Als u contact opneemt, dan vervroegen wij mogelijk de uitbetaling van uw VTLB; 


Wilt u iemand hierover spreken? U kunt contact opnemen met Team Hercontrole om hier uitleg over te krijgen.  

Contactgegevens Team Hercontrole

U kunt contact opnemen met Team Hercontrole via:

  • E-mailadres: absherco@drechtsteden.nl
  • Het vragenformulier op onze website  
  • Telefonisch via de klantenservice (078 770 8910) 

Wij proberen om uw e-mail binnen 24 uur te beantwoorden. Zet altijd uw naam en het klantnummer van uw schuldregelingstraject in uw e-mail.