Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies. Wij verzoeken u cookies te accepteren. Meer info in de cookieverklaring

Bekijk ook onze privacyverklaring


Home Geldzorgen Ik ben inwoner Meer informatie en veelgestelde vragen Over de toeslagenaffaire

Over de toeslagenaffaire

Op deze pagina vindt u meer informatie en veelgestelde vragen over de toeslagenaffaire en de brede ondersteuning van de Sociale Dienst Drechtsteden aan gedupeerden in de Drechtsteden.

Wat is de kinderopvangtoeslagenaffaire?

De toeslagenaffaire, ook wel kinderopvangtoeslagenaffaire, is een kwestie waarbij heel veel ouders onterecht van fraude werden verdacht. Ouders krijgen geld van de Belastingdienst om kinderopvang voor hun kinderen te betalen. Dat heet kinderopvangtoeslag. De Belastingdienst heeft tussen 2005 en 2019 fouten hiermee gemaakt. Sommige ouders moesten duizenden euro's terugbetalen terwijl ze wel recht hadden op dit geld. 

Wanneer kan ik hulp en brede ondersteuning krijgen?

Recht op brede ondersteuning 

  • Bent u door de kinderopvangtoeslagaffaire in de problemen gekomen? 
  • Bent u een (erkend) gedupeerde ouder of gedupeerde toeslagpartner van de kinderopvangtoeslagenaffaire?
  • Heeft u hierdoor problemen met schulden, uw gezondheid, werk, woning of gezin? 
  • U woont in een van de Drechtstedengemeenten

Is het antwoord voor u op een of meer van deze vragen ja? Neem dan contact op met het Hulpteam Toeslagen Drechtsteden. De kans is groot dat u recht heeft op de brede ondersteuning door het Hulpteam Toeslagen Drechtsteden. 


Voor de landelijke herstelregeling voor gedupeerde ouders en de voortgang van de integrale beoordeling kunt u kijken op de planning herstel pagina van de rijksoverheid.

Hoe kan ik in contact komen met het Hulpteam?

Voor hulp en brede ondersteuning kunt u contact opnemen met het Hulpteam Toeslagen Drechtsteden. 


  • Telefonisch via onze klantenservice: 078 770 8910. Dit kan elke werkdag tussen 08.30 en 12.00 uur en 13.00 en 15.00 uur 
  • Direct via de e-mail: toeslagenaffaire@drechtsteden.nl

Wat is de hulp (Brede Ondersteuning)?

De Sociale Dienst Drechtsteden heeft een hulpteam opgezet voor hulp aan gedupeerde ouders en hun kinderen voor de gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht.

 

Het team biedt directe ondersteuning op het gebied van wonen, schulden, inkomen, zorg en de opvoeding van kinderen. Het doel van de hulp is dat de ouders en hun kinderen hun leven weer op de rit krijgen en stappen naar verder herstel kunnen maken. Het team bestaat uit vier regisseurs die direct in contact staan met gedupeerden en een projectleider.


Aanspreekpunt

Iedere gedupeerde ouder die hulp vraagt krijgt een eigen regisseur toegewezen. Deze regisseur begeleidt u bij alle hulpvragen en is uw vaste aanspreekpunt.

Samen met u maakt de regisseur een plan van aanpak. In het plan van aanpak staat beschreven op welke gebieden u hulp krijgt, bijvoorbeeld:

  • schulden oplossen;
  • uitkering of regeling aanvragen;
  • oplossingen zoeken op het gebied van gezondheid en gezin;
  • inschakelen van andere hulpverlening, als dat nodig is.

De regisseurs kijken altijd met u naar uw persoonlijke situatie. Per leefgebied wordt gekeken wat voor ouder/kind en hun gezin nodig is voor het maken van een nieuwe start. Niet iedereen heeft dezelfde hulp nodig. De brede ondersteuning is maatwerk.


Vergoeding dringende kosten

De regisseur kan soms ook helpen om dringende kosten te vergoeden. Het gaat dan om kosten die uw kans op herstel verbeteren. En die bijdragen aan een positieve toekomst. Wat dat is, dat verschilt per persoon en per situatie. Daarom kunt u uw vergoeding niet vergelijken met die van een andere ouder. Dit heet maatwerk.

Schulden

Bent u erkend gedupeerde en heeft u private schulden? Geef uw schulden dan door aan Sociale Banken Nederland (SBN). Private schulden zijn bedragen die u nog moet betalen aan organisaties die niet bij de overheid horen. Bijvoorbeeld de NS, uw energiebedrijf, uw zorgverzekeraar, uw woningbouwcorporatie of een webwinkel.


Gratis juridische bijstand voor gedupeerde ouders

Getroffen ouders kunnen ook gratis hulp krijgen van een advocaat. Dat gaat via de Raad voor Rechtsbijstand. De Raad koppelt ouders aan een advocaat die kan helpen. Deze advocaat werkt zonder invloed van iemand anders en kost u zelf niets. Als u dit wilt, kunt u zich melden bij de Raad voor de Rechtsbijstand.

Voor meer informatie over deze gratis juridische hulp kunt u terecht op de website van de Belastingdienst.


Hulp bij uithuisplaatsing

Heeft de toeslagenaffaire ervoor gezorgd dat je kind(eren) uit huis zijn geplaatst? En wil je hulp? Neem dan contact op met het onafhankelijke landelijke Ondersteuningsteam via www.hetondersteuningsteam.nl.

Waar heb ik recht op?

Veel ouders denken dat ouders en kinderen recht hebben op geld of spullen van de gemeente. Of dat gemeenten vanuit de Spuk een vast bedrag per ouder beschikbaar hebben. Of dat iedereen altijd precies hetzelfde krijgt. Dat klopt niet. En het zorgt soms voor verwarring, teleurstelling of boosheid. Per ouder of kind kijken we naar de persoonlijke situatie en wat voor u en uw gezin nodig is om een nieuwe start te maken. De Spuk (Specifieke Uitkering) is een speciale beleidsregeling waarmee de rijksoverheid financiële middelen beschikbaar stelt aan gemeenten. Dat geld is bedoeld om alle regelingen in de hersteloperatie uit te kunnen voeren. In dit geval is dat de brede ondersteuning (hulp) aan ouders en kinderen.

De gemeente geeft geen hele inboedels aan ouders. Ook verstrekt de gemeente niet zomaar elektrische fietsen aan het hele gezin van aangemelde of gedupeerde ouders. Wat de gemeente wel doet, is de hulp bieden die nodig is om een nieuwe start te kunnen maken. In sommige situaties is het dan nodig om bij te springen met spullen. Dan gebeurt dat. Maar dit is geen standaard recht waarop u zich als ouder kunt beroepen.


Waar heeft u dan wél recht op?

  • Alle aangemelde ouders, gedupeerde kinderen en hun gezinnen hebben recht op hulp via de brede ondersteuning;
  • Hulp wordt voor iedere ouder en ieder kind op maat gemaakt. Er wordt daarbij gekeken wat precies nodig is om een nieuwe start te maken. Uw gemeente helpt u daarbij en is daarin ruimhartig;
  • Welke hulp voor u het meest passend is en wordt gegeven, bespreekt u met uw gemeente. Samen kijken jullie wat mogelijk is;
  • De hulp wordt altijd gegeven op basis van een plan van aanpak. Daarin staan de afspraken die u samen met uw gemeente heeft gemaakt over de hulp die u nodig heeft;
  • Om de doelen uit het plan van aanpak te halen, kán de gemeende ondersteunend daaraan spullen of middelen verstrekken. Maar dat hoeft niet. Soms is andere hulp meer passend.
  • Het geld dat u vanuit UHT heeft gehad als compensatie of als schadebedrag, speelt nooit een rol bij het bepalen van welke hulp u nodig heeft voor een nieuwe start;
  • Blijkt na toetsing door UHT dat u volgens hen niet gedupeerd bent? Dan houdt de hulp in het plan van aanpak één maand na ontvangst van de eindbeschikking van UHT op. We kijken in die maand samen of we u op een andere manier – via het reguliere hulptraject van de gemeente – kunnen helpen.


De medewerker kan soms ook helpen om dringende kosten te vergoeden. Het gaat dan om kosten die uw kans op herstel verbeteren. En die bijdragen aan een positieve toekomst. Wat dat is, dat verschilt per persoon en per situatie. Daarom kunt u uw vergoeding niet vergelijken met die van een andere ouder. Dit heet maatwerk.


U kunt bijvoorbeeld hulp krijgen bij: 

  • contact met de Belastingdienst voor herstel kinderopvangtoeslag;
  • hoe uw inkomsten en uitgaven in balans te krijgen, budget coaching;
  • het op orde brengen van uw administratie;
  • gezondheidsproblemen, bijvoorbeeld door langdurige stress, of doordat er geen mogelijkheid meer was voor aanvullende zorgverzekering;
  • het zoeken van werk of een andere dagbesteding;
  • het ondersteunen bij een dreigende huisuitzetting;
  • het ondersteunen van u of uw gezin, als het minder goed gaat, bijvoorbeeld als uw kinderen veel last hebben van de gevolgen van de toeslagaffaire; 
  • het ondersteunen van uw kinderen als onderdeel van de kindregeling;
  • het ondersteunen van ex-toeslagpartners als onderdeel van de toeslagpartnerregeling;
  • het ondersteunen van toeslagpartners van overleden gedupeerden als onderdeel van de nabestaandenregeling.

Het Hulpteam van de Sociale Dienst Drechtsteden biedt geen financiële compensatie. Hiervoor is een landelijke schaderegeling opgezet. Bekijk hiervoor de Herstel Toeslagen pagina van de Rijksoverheid. Financiële vergoedingen voor schade geleden door de Toeslagenaffaire worden beoordeeld door de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT) en door deze organisatie met u afgehandeld.  

Welke hulp kan ik als kind van een gedupeerde ouder krijgen?

Zijn jouw ouders erkend gedupeerde van de kinderopvangtoeslagaffaire? En heb je zelf (ook) problemen? Zoals geldzorgen, problemen met gezondheid, opleiding, werk of gezin? Neem dan contact op met de gemeente. Voor persoonlijke hulp en advies.

De gemeente helpt al veel gezinnen om oplossingen te vinden voor problemen die ontstaan zijn door de affaire kinderopvangtoeslag. De gemeente doet dit ook voor alle kinderen van erkend gedupeerde ouders.


Voor gedupeerde kinderen

  • De hulp is bedoeld voor iedereen die recht heeft op de kindregeling(Externe link) van de Belastingdienst.
  • Ben je ouder dan 18 jaar? Dan kun je je melden bij de gemeente. En helpen we je persoonlijk.
  • Ben je 16 of 17 jaar? Dan kun je je ook aanmelden bij de gemeente. We laten wel aan jouw ouders of verzorgers weten dat je je hebt aangemeld. Jouw ouders of verzorgers kunnen je ook aanmelden.
  • Ben je jonger dan 16 jaar? Dan kunnen alleen jouw ouders of verzorgers je aanmelden bij de gemeente.
  • Persoonlijke hulp en advies
  • De gemeente helpt op maat. Een medewerker kijkt eerst samen met jou naar je persoonlijke situatie en welke problemen je hebt. En gaat daarna snel over tot actie.


U kunt ons ook bellen om gewoon uw verhaal te vertellen. U kunt contact opnemen via:

  • elke werkdag van 08:30 tot 12:00 en van 13:00 tot 15:00 zijn wij telefonisch bereikbaar via het nummer: 078 770 8910
  • Mail ons Hulpteam direct op toeslagenaffaire@drechtsteden.nl

Is uw vader of moeder erkend gedupeerde ouder van de toeslagenaffaire? Dan krijgt u een brief van de Belastingdienst met informatie over de Kindregeling. In de brief staat ook informatie over het geldbedrag dat u krijgt. Dit bedrag hangt af van uw leeftijd. Op de website kindregeling voor jou staat wanneer u uw brief van de Belastingdienst krijgt. Kijk hier voor meer informatie over de kindregeling.

Wat is de SPUK?

De SPUK is een specifieke uitkering. Via de SPUK kunnen gemeenten geld aanvragen om beleid uit te voeren. Het geld van de SPUK kan niet direct aan gedupeerde ouders/gezinnen worden gegeven. Het wordt wel gebruikt om de brede ondersteuning op te zetten. 

Wilt u meer weten over de SPUK? Kijk op onze pagina uitleg van de SPUK.


Hoe zit het met de privacy?

Als ouders of kinderen ons bellen, dan vragen we altijd naar naam, leeftijd en uw situatie. Ons team stelt met u vast wat de hulpvraag is en wat nodig is in de ondersteuning. We delen deze informatie verder met niemand. Alleen als de ouder of het (meerderjarig) kind daar toestemming voor geeft.

Soms is het nodig om uw gegevens met een beperkt aantal personen en organisaties te delen zodat u de juiste hulp kunt krijgen. Als dit zo is, dan vragen wij altijd eerst aan u of wij uw gegevens mogen delen. Dit gaat via een toestemmingsverklaring. Met een ondertekende toestemmingsverklaring kunnen we meer en bredere hulp bieden.


Kan ik ook bezwaar maken of een klacht indienen over de aangeboden ondersteuning?


Het Hulpteam doet haar uiterste best om u goed te ondersteunen. Mocht u het toch niet eens zijn met de aangeboden hulp of voorzieningen, dan kunt u altijd bezwaar maken via de bezwaar route.

Heeft u een klacht over de dienstverlening van ons team, dan kunt u ook een klacht indienen. Deze klacht wordt afgehandeld via het klachtenkanaal van de Sociale Dienst Drechtsteden. Dat kan via de route voor het indienen van een klacht.


Persoonlijke hulp en advies

Waren u en uw ex-partner gedupeerden van de kinderopvangtoeslagaffaire? En bent u in de problemen gekomen door de kinderopvangtoeslagaffaire? Zoals problemen met uw gezondheid, werk, schulden, woning of gezin? Neem dan contact op met de gemeente voor persoonlijke hulp en advies.


Een ex-toeslagenpartner kan ook een huisgenoot of familielid zijn. Kijk voor meer informatie op de website van de Belastingdienst (Externe link).


Belangrijk om te weten

De Belastingdienst werkt hard om ex-toeslagpartners van een gedupeerde te vergoeden.


  • De meeste ex-toeslagpartners krijgen een brief van de Belastingdienst. Met de uitnodiging om zich aan te melden voor de ex-toeslagpartnerregeling. Krijgt u geen brief? Dan kunt u zich vanaf 1 januari 2024 aanmelden bij de Belastingdienst.
  • Pas als de Belastingdienst u erkent als ex-toeslagpartner, kan de gemeente u helpen.
  • De Belastingdienst is verantwoordelijk om uw geleden schade te vergoeden.
  • De gemeente kan dit proces niet versnellen of veranderen.


Schulden

Bent u erkend ex- toeslagpartner van een gedupeerde? En heeft u private schulden? Geef uw schulden dan door aan Sociale Banken Nederland (SBN). Private schulden zijn bedragen die u nog moet betalen aan organisaties die niet bij de overheid horen. Bijvoorbeeld de NS, uw energiebedrijf, uw zorgverzekeraar, uw woningbouwcorporatie of een webwinkel.


Plan van aanpak

De gemeente helpt op maat. Een medewerker kijkt eerst samen met u naar uw persoonlijke situatie en welke problemen u heeft. Dan maakt u samen een plan van aanpak.

In dat plan staat bijvoorbeeld dat u hulp krijgt met:

schulden oplossen

uitkering of regeling aanvragen

oplossingen zoeken op het gebied van gezondheid en gezin

inschakelen van andere hulpverlening, als dat nodig is


Vergoeding dringende kosten

De medewerker kan soms ook helpen om dringende kosten te vergoeden. Het gaat dan om kosten die uw kans op herstel verbeteren. En die bijdragen aan een positieve toekomst. Wat dat is, dat verschilt per persoon en per situatie. Daarom kunt u uw vergoeding niet vergelijken met die van een andere ouder. Dit heet maatwerk.


SPUK-aanvraag niet mogelijk

De gemeente krijgt daarbij regelmatig de vraag om een SPUK-aanvraag te doen. Dat kan niet. De SPUK-regeling bestaat wel, maar is niet voor gedupeerde ouders. Het is een afspraak tussen het ministerie en gemeente over het verrekenen van allerlei kosten