Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies. Wij verzoeken u cookies te accepteren. Meer info in de cookieverklaring

Bekijk ook onze privacyverklaring

Home Nieuws De sociale dienst start met Garantieknop en maakt aanvragen uitkering na tijdelijk werk makkelijker

De sociale dienst start met Garantieknop en maakt aanvragen uitkering na tijdelijk werk makkelijker

De Sociale Dienst Drechtsteden heeft vanaf begin augustus een Garantieknop. De Garantieknop is voor inwoners die een uitkering hadden, zijn gaan werken en binnen 6 maanden weer een uitkering aanvragen. Als het werken niet lukt, kan de inwoner met het beantwoorden van vier simpele vragen de uitkering weer opnieuw aanvragen. Met de Garantieknop wil de sociale dienst de drempel verlagen voor de stap naar werk en de onzekerheid over een inkomen verkleinen.


“Als inwoners na een periode van werk opnieuw in de bijstand belanden, willen we ze niet opnieuw door een uitgebreide aanvraagprocedure laten gaan. We kiezen ervoor om in plaats daarvan vier makkelijke ja/nee vragen te stellen. Met de antwoorden op die vragen kennen we de uitkering weer opnieuw toe.” Geeft Peter Heijkoop, voorzitter GR Sociaal aan. Ook benoemt hij hoe de Garantieknop inwoners kan helpen: “We hopen zo dat inwoners de stap naar werk durven zetten en we onzekerheid over het inkomen voorkomen.”


Vier simpele vragen

De aanvraag voor de Garantieknop van een bijstandsuitkering gaat via de website van de sociale dienst. Het systeem van de sociale dienst kijkt of de aanvrager minder dan 6 maanden geleden een uitkering kreeg. Wanneer dit zo is hoeft hij of zij maar vier eenvoudige ja/nee vragen te beantwoorden. Een bezoek aan de sociale dienst is daarmee dus niet nodig. Is de situatie van de aanvrager anders dan de vorige periode, dan gaat hij of zij automatisch naar de normale bijstandsaanvraag. Via de Garantieknop krijgt de inwoner binnen maximaal 5 werkdagen een besluit in de brievenbus en bij vragen wordt persoonlijk contact opgenomen. Ook komen zij weer terug bij hun vertrouwde contactpersoon.


In gesprek met ervaringsdeskundigen

Binnen de sociale dienst werkt het A-team. Het A-team bestaat uit ervaringsdeskundigen: mensen die hulp krijgen of eerder kregen van de sociale dienst. De sociale dienst betrekt hen bij nieuwe ontwikkelingen en test bij hen of het werkt. De Garantieknop is door hen getest en positief ontvangen. 


Medewerker A-team: “Toen ik de Garantieknop ging testen kon ik eigenlijk niet geloven dat ik alleen ja of nee hoefde te antwoorden en dat er niet allemaal documenten werden gevraagd.  De sociale dienst vraagt daar altijd naar. Gelukkig bleek dit toch niet zo te zijn.” 


Uitkering aanvragen

Op de website van de Sociale Dienst Drechtsteden kan iedereen zien of ze in aanmerking komen voor een bijstandsuitkering. Bekijk de website voor meer informatie over het aanvragen van een uitkering.


Hoe vraag ik een uitkering aan?



Let op! Wij hebben te maken met een technische storing. Hierdoor kan onze klantenservice niet alle klantgegevens ophalen. We willen u vragen om op een later moment contact op te nemen als het geen spoed heeft.